Tuesday 1 March 2011

cerita di gymnasium~

Ramai yang bertanya pada saya,boleh tak kalau saya mahu 'biceps' saja besar'lain xmahu buat,atau 'bolehkah saya pergi ke gymnasium untuk senaman bahagian 'abs' sahaja'. Semua ini mengarut.
Pusat graviti badan terletak di tengah badan iaitu di bhgian perut dan belakang. Kalau senaman tertumpu pada otot abdomen sahaja ia akan menjadikan seseorang itu bongkok kerana otot abdomen menarik ke depan. Untuk menjadikannya stabil, perlu melakukan senaman untuk bahagian belakang badan. Hampir semua pergerakan perlu menggunakan tangan. Pergelangan tangan berkait dengan bahagian 'biceps' dan triceps. Ia melibatkan trapezius(bahu) ia bkait dengan pectorial(otot di dada). kaki perlu kuat untuk latihan beban kerana ada senaman yang memerlukan kita berdiri.
Sebab itu saya katakan yang semua bahagian badan berkait rapat. tidak ada jalan pintas atau senaman untuk bahagian yang disukai sahaja kerana postur badan akan menjadi pelik dan tidak stabil. Jika kita melakukan senaman untuk semua bahagian badan, kita akan dapat postur badan(muscle tone) yang cantik. Walau gemuk atau kurus sekalipun,jika seseorang itu mempunyai postur badan yang cantik,maka dia akan kelihatan segak mengenakan apa jua pakaian. Postur badan juga menggambarkan gaya hidup seseorang.
Bagi golongan yang obes atau obses ingin kurus dengan menggunakan produk-produk pelangsingan, semua itu hanya menipu dan menguntungkan pihak lain.Tiada istilah 'fat burner' dalam dunia ni.Jika benar ada yang berjaya mencipta 'fat burner',pasti dia akan dianugerahkan anugerah nobel kerana berjaya menyelesaikan masalah dunia.
Tidak ada istilah sihat tanpa senaman dan diet seimbang. Akan datang,saya akan menulis bagaimana untuk mengira kalori yang diperlukan.nantikannya~ ;)

No comments:

Post a Comment